01 maja 2015

Rower! - #8 Coś fajnego

Rowerem jeżdżę już kilka sezonów. Poza okresem zimowym jest to mój podstawowy środek transportu. Zawsze pierwsze jazdy są dosyć męczące, ale późniejsza satysfakcja z przejechanych kilometrów jest ogromna.

Studiuję zaledwie 5-6 km od domu, co nie jest jakąś wielką odległością. Ostatnio spróbowałam odrobinę dłuższej trasy, ale ze zdecydowanie lepszymi ścieżkami rowerowymi. Okazało się, że robiąc kilometr więcej przyjeżdżam na wykłady 10 minut szybciej. Wielkie znaczenie mają dobrze zorganizowane przejazdy rowerowe i ścieżka, która nie robi za skrót dla pieszych.

Nie zgadzam się, że rower służy jedynie do wycieczek i wyjazdów za miasto. To totalne brednie. Rower jest idealnym środkiem transportu! Moja droga do szkoły komunikacją miejską to było minimum 30 minut (przesiadki, dojścia itd. potrafiły wydłużać ten czas nawet do godziny!). Samochodem jest to czas do 20 minut. I rowerem podobnie, dojazd może mi zająć maksymalnie 20 parę minut! A powoli ten czas skracam do kilkunastu. ;)

A co do jazdy po Warszawie to nie jest tak tragicznie. Często ścieżki nagle się urywają, a piesi bezkarnie sobie po nich spacerują, ale jazda po nich nie jest niemożliwa. Oprócz codziennych podróży zdarza mi się jechać w różne, dalsze miejsca. Kilkukrotnie objechałam Warszawę z góry na dół. ;) W tym miesiącu pierwszy raz korzystałam z aplikacji Endomondo, która poinformowała mnie, że od początku kwietnia przejechałam ponad 200 km. Dla mega zawodowców to pewnie ze 2 dni jazdy. ;) Ale w tym miesiącu nie miałam nawet czasu na żadna rekreacyjną jazdę...

Bardziej od liczby kilometrów (która i tak mnie zadowala) zaskoczyły mnie dwa pozostałe wyniki. Podobno na rowerze spędziłam prawie 17 godzin i spaliłam ponad 4500 kalorii! Liczba godzin zwaliła mnie z nóg. Zakładając, że jeżdżąc rowerem i tak oszczędzam czas to zwykle w komunikacji miejskiej spędzałam pewnie dobę miesięcznie... A ja nie mam godziny czy dwóch godzin drogi do pracy jak niektórzy... Przesiadka na rower mało tego, że oszczędza czas (i pieniądze!), ale też sprawia, że dobrze go pożytkujemy. Jazda rowerem jest zdrowa, ekologiczna, sprawia przyjemność i ćwiczy nasze ciało. Jeśli chodzi o kalorie to nie robi to na mnie większego wrażenia, ponieważ nie jeżdżę po to, żeby chudnąć. Ale jest to całkiem fajny dodatek, zwłaszcza, że trzymam się tej samej diety (czyli żadnej) i prowadzę ogólnie taki sam tryb życia jak wcześniej.

Rower polecam każdemu! Nie wyobrażam sobie życia bez jazdy rowerem, chociażby rekreacyjnie. Znam jednostki, które nie umieją w ogóle jeździć na rowerze. Niestety, ale to dla mnie pewnego rodzaju ułomność. Wiadomo, że nie trzeba być jakimś wyczynowcem, ale żeby nie móc wsiąść na rower i przejechać nawet kawałka prosto to jakaś tragedia. Chciałabym też, żeby każdy chociaż od czasu do czasu wsiadł na rower. Wtedy i piesi, i kierowcy będą inaczej patrzeć i lepiej zachowywać się na ulicy. Życie byłoby piękniejsze! Do zobaczenia na trasie! ;)

2 komentarze:

  1. Witam. Sympstyczna ta pochwała rowerowego stylu życia. Jako pieszy chcę jednak zaznaczyć że piesi poruszają się po ścieżkach rowerowych tak samo, jak rowerzyści po chodnikach. We Wrocławiu rower na chodniku czy na pasach, to już epidemia. Dochodzi do wielu potrąceń pieszych. Więc nie dziw się, że piesi uciekają na Wasze ścieżki. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie zgadzam się, ponieważ mi praktycznie nie zdarza się jeździć po chodniku. Jedynie w miejscach do tego przeznaczonych. Często spotykam się jednak z tym, że piesi nawet nie zdają sobie sprawy z tego, że to jakaś droga dla rowerów. Raz starsza kobieta zwróciła mi uwagę, że przez ulicę powinnam rower przeprowadzić. Była wielce zdziwiona, że istnieje coś takiego jak przejazd rowerowy. Może myślała, że to standard, że obok przejścia dla pieszych malują czerwone pasy, a rowerowa sygnalizacja świetlna jest dla ozdoby ;) Raczej, gdy ścieżka rowerowa i chodnik sąsiadują ze sobą, ciężko zobaczyć rowerzystę na chodniku, za to nagminnie piesi spacerują sobie czerwoną kostką ;)
      Ale pozdrawiam także :)

      Usuń